fbpx Security and Risk Assessment Office | University of Gdańsk | Uniwersytet Gdański

You are here

Security and Risk Assessment Office

Security and Risk Assessment Office

Symbol: 
0700

Główni specjaliści

Zadania

  1. Wspiera Rektora w osiąganiu wytyczonych celów poprzez systematyczne, niezależne i konsekwentne działanie o charakterze zapewniającym i doradczym, służące poprawie skuteczności zarządzania, w tym zarządzania ryzykiem oraz ocenie systemu kontroli zarządczej.
  2. Wykonuje zadania audytowe w zgodności z powszechnie uznawanymi standardami audytu wewnętrznego.
  3. Opracowuje, oparte o analizę ryzyka, roczne plany audytu.
  4. W zakresie zadań zapewniających dokonuje oceny, czy:
  • strategie, programy i cele statutowe są realizowane i osiągane;
  • ryzyko jest prawidłowo zidentyfikowane i zarządzane;
  • istotne informacje finansowe, zarządcze i operacyjne są dokładne i terminowe;
  • działania pracowników są zgodne z obowiązującymi procedurami oraz ustanowionymi standardami, w tym standardami kontroli zarządczej;
  • uwzględniane są interesy i priorytety interesariuszy.
  1. Przeprowadza audyt wewnętrzny zlecony zgodnie z założeniami przekazanymi przez Ministra Finansów.
  2. Monitoruje realizację zaleceń wydanych przez audytorów wewnętrznych.
  3. Wykonuje czynności sprawdzające i doradcze wydanych zaleceń.
  4. Współpracuje z audytorami zewnętrznymi i organami kontroli zewnętrznych w zakresie uzgodnionym z Rektorem.
  5. Uczestniczy w przygotowaniu rocznych oświadczeń o stanie kontroli zarządczej.
  6. W zakresie kontroli wewnętrznej Biuro:
  • przeprowadza planowe i doraźne kontrole działalności jednostek w celu zbadania efektywności i zgodności ich działania z obowiązującymi przepisami prawa;
  • opracowuje zalecenia pokontrolne;
  • monitoruje i kontroluje wykonanie, przez jednostki organizacyjne Uniwersytetu, zaleceń pokontrolnych wydanych przez podmioty kontrolujące;
  • przygotowuje roczną informację o wynikach przeprowadzonych kontroli;
  • sporządza dokumentację z przeprowadzonych kontroli, prowadzi książkę kontroli wewnętrznych; rejestruje i zabezpiecza oraz przechowuje materiały z przeprowadzonych kontroli;
  • współpracuje z instytucjami zewnętrznymi kontrolującymi działalność Uczelni.
  1. W zakresie bezpieczeństwa i oceny ryzyka Biuro realizuje całokształt zadań związanych z zarządzaniem ryzykiem i bezpieczeństwem, tj. bezpieczeństwem fizycznym i technicznym, bezpieczeństwem informacji, obronnością i zarządzaniem kryzysowy
  1. W zakresie zarządzania ryzykiem, Biuro:
  1. koordynuje proces zarządzania ryzykiem w UG;
  2. opracowuje zasady i procedury zarządzania ryzykiem oraz wskazuje osoby odpowiedzialne za monitorowanie poszczególnych grup ryzyka;
  3. koordynuje proces analizy planów reagowania (środki zaradcze) na ryzyko związane z działalnością UG;
  4. przygotowuje okresowe raporty dla Rektora przedstawiające aktualny stan ryzyk i mechanizmów kontrolnych (zabezpieczeń);
  5. prowadzi rejestr ryzyk oraz rejestr zdarzeń UG;
  6. odpowiada, we współpracy z Centrum Informatycznym, za rozwój i aktualizację Systemu Zarządzania Ryzykiem;
  7. działa na rzecz podniesienia świadomości problematyki zarządzania ryzykiem, w tym przeprowadza szkolenia pracowników w zakresie efektywnego zarządzania ryzykiem.
  1. W zakresie bezpieczeństwa fizycznego i technicznego Biuro:
  1. realizuje przedsięwzięcia mające na celu poprawę szeroko pojętego bezpieczeństwa studentów, pracowników i gości Uniwersytetu oraz współpracuje z podmiotami zewnętrznymi mogącymi mieć wpływ na bezpieczeństwo i porządek na terenie Uczelni, m.in. organami bezpieczeństwa państwa oraz porządku publicznego, Strażą Pożarną, administracją zespoloną i samorządami terytorialnymi;
  2. podejmuje działania w celu zabezpieczenia Uniwersytetu przed działaniami niekonwencjonalnymi i terrorystycznymi;
  3. nadzoruje realizację zabezpieczenia imprez odbywających się na terenie Uniwersytetu oraz współpracuje w tym zakresie ze Strażą Uniwersytecką;
  4. koordynuje systemy w obszarach ochrony bezpośredniej osób i mienia, zabezpieczenia technicznego obiektów, bezpieczeństwa informacji oraz danych, ochrony informacji niejawnych, bezpieczeństwa systemu informatycznego Uczelni;
  5. koordynuje opracowywanie planów ochrony oraz ciągłości działania;
  6. podejmuje działania w celu wyeliminowania agresji lub dyskryminacji w stosunku do cudzoziemców;
  7. prowadzi szkolenia w zakresie bezpieczeństwa.
  1. W obszarze bezpieczeństwa informacji Biuro:
  1. realizuje zadania w zakresie ochrony informacji niejawnych, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  2. zapewnia ochronę informacji niejawnych, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego;
  3. opracowuje plan ochrony informacji niejawnych i nadzoruje jego realizację;
  4. podejmuje działania zmierzające do wyjaśnienia okoliczności naruszania przepisów o ochronie informacji niejawnych, zawiadamiając o tym Rektora;
  5. prowadzi Kancelarię Dokumentów Niejawnych;
  6. zapewnia ochronę informacji Uniwersytetu Gdańskiego o charakterze technicznym, technologicznym, organizacyjnym lub innym posiadających wartość gospodarczą w rozumieniu tajemnicy przedsiębiorstwa;
  7. prowadzi szkolenia w zakresie bezpieczeństwa informacji.
  1. W obszarze obronności i zarządzania kryzysowego Biuro:
  1. realizuje zadania wyznaczane przez MNiSW oraz inne uprawnione organy w zakresie spraw obronnych i zarządzania kryzysowego;
  2. współdziała z Pomorskim Urzędem Wojewódzkim, urzędami miejskimi oraz innymi jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie bezpieczeństwa, ochrony ludności i zarządzania kryzysowego;
  3. realizuje zadania z zakresu systemu Stałego Dyżuru MNiSW oraz w przypadku wprowadzenia poszczególnych stopni alarmowych w rozumieniu ustawy o działaniach antyterrorystycznych przygotowuje i nadzoruje ich realizację na terenie Uniwersytetu (w tym zakresie Dyżurny Stałego Dyżuru podlega bezpośrednio Rektorowi, a podczas jego nieobecności zastępującemu Prorektorowi lub Kanclerzowi);
  4. prowadzi weryfikację stosunku do służby wojskowej nowo przyjmowanych pracowników oraz realizuje zadania z zakresu powszechnego obowiązku obrony dotyczące Uniwersytetu;
  5. prowadzi szkolenia w zakresie realizacji powszechnego obowiązku obrony RP, zarządzania kryzysowego oraz ćwiczenia z programu szkolenia obronnego administracji rządowej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwa Obrony Narodowej;
  6. współdziała w programie dobrowolnego szkolenia wojskowego studentów „Legia Akademicka”.
  1. W ramach Biura funkcjonuje Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych, który w ustawowym zakresie ochrony informacji niejawnych podporządkowany jest bezpośrednio Rektorowi. Kierownik Kancelarii Dokumentów Niejawnych, w zakresie realizowanych zadań wynikających z przepisów o ochronie informacji niejawnych, podlega bezpośrednio Pełnomocnikowi ds. ochrony informacji niejawnych.