
środy 11.30-13.00
C309
Agnieszka Fanslau jest psycholożką, adiunktką w Zakładzie Psychologii Społecznej i Metodologii Badań UG, zawodowo związana z Instytutem Psychologii UG od 2016 roku. W 2013 roku obroniła pracę doktorską, wyróżnioną przez Instytut Psychologii UG. Absolwentka studiów podyplomowych w zakresie surdotyflopedagogiki, jest specjalistką w diagnozie psychologicznej dzieci i młodzieży z wadą wzroku. Od 2015 roku aktywnie uczestniczy w międzynarodowych projektach badawczych (np. OPUS, SONATA), dotyczących metapoznania i roli czynników indywidualnych i społeczno-kulturowych w użyciu ironii werbalnej. Aktualnie zajmuje się badaniem mechanizmów użycia humoru (stylów komicznych, ironii werbalnej i sarkazmu) oraz jego związku z autoprezentacją i osobowością. Jej prace koncentrują się na tym, w jaki sposób ludzie wykorzystują humor jako narzędzie komunikacji i wywierania wrażenia na innych. Łączy perspektywy psychologii osobowości, psychologii społecznej i pragmatyki języka. Jest współautorką międzynarodowych badań i publikacji w prestiżowych i rozpoznawalnych czasopismach naukowych. Jest autorką i współautorką adaptacji narzędzi psychologicznych, takich jak kwestionariusz do badania autoprezentacji histrionicznej, kwestionariusz Comic Style Markers czy Story-Based Irony Task, zadania do badania inklinacji do stosowania ironii, wykraczającej poza samoopis. Jest aktywną uczestniczką międzynarodowych konferencji poświęconych humorowi i pragmatyce języka, gdzie prezentuje wynik badań dotyczące autoprezentacji humorystycznej, stosowania ironii i sarkazmu w perspektywie międzykulturowej. Poza działalnością badawczą angażuje się także w popularyzację nauki - w audycjach i podkastach radiowych oraz artykułach i wywiadach prasowych - na temat społecznej funkcji żartu i humoru oraz ich obecności w strategiach samoregulacyjnych.
2000 tytuł zawodowy magistra psychologii, Instytut Psychologii UG
2013 stopień naukowy doktora nauk społecznych w zakresie psychologii, Instytut Psychologii UG
Członek Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej
Prywatnie pasjonatka i entuzjastka komedii (w szczególności satyry), literatury brytyjskiej, amerykańskiej, hiszpańskiej i niemieckiej. Amatorka długich spacerów w kontakcie z przyrodą. Ceni kino, głównie spod znaku Almodovara, Andersona, Tarantino i Iannucciego oraz muzykę: jazz, trip hop i soul. Łączy te zainteresowania z wrażliwością na niuanse języka i kultury, które stanowią przedmiot jej badań i codziennych obserwacji.
humor, style komiczne, autoprezentacja humorystyczna, ironia werbalna i sarkazm
Kałowski, P., Olech, M., Fanslau, A., Szumiał, S., Branowska, K., & Banasik-Jemielniak, N. (2025). Psychometric adaptation of the Comic Style Markers in a Polish sample. HUMOR: International Journal of Humor Research, 38, Article 3. https://doi.org/10.1515/humor-2024-0098
Kelley, L. J., Floyd, L., Ngo, T. M., Gibson, C., Fanslau, A., & Müller-Ferrés, P. A. (2025). The Human Values Scales: Detecting value structure and variability across cultures. Personality and Individual Differences, 247, 1–12. https://doi.org/10.1016/j.paid.2025.113427
Fanslau, A., Olech, M., Kałowski, P., Branowska, K., Zarazińska, A., Glenwright, M., McGuinness, L., & Banasik-Jemielniak, N. (2024). Let’s entertain others: the relationship between comic styles and the histrionic self-presentation style in Polish, British, and Canadian samples. HUMOR: International Journal of Humor Research, 37, Article 3. https://doi.org/10.1515/humor-2023-0116
Kleka, P., Brycz, H., Zięba, M., & Fanslau, A. (2024). Longitudinal study of metacognition’s role in self-efficacy and hope development. Scientific Reports, 14, 1–12. https://doi.org/10.1038/s41598-024-80180-0
Fanslau, A., Kałowski, P., Olech, M., Rowicka, M., Branowska, K., Olechowska, A., Zarazińska, A., Siemieniuk, A., & Banasik-Jemielniak, N. (2023). Dark triad predictors of irony and sarcasm use: an investigation in a Polish sample. Personality and Individual Differences, 214, 1–5. https://doi.org/10.1016/j.paid.2023.112344
Fanslau, A., Jurek, P., & Renner, K.-H. (2021). Assessment of the histrionic self-presentation style: initial validation of the Polish version of the As-If-Scale. Current Issues in Personality Psychology, 9, Article 2. https://doi.org/10.5114/cipp.2021.105326
Szczepanik, J. E., Brycz, H., Kleka, P., Fanslau, A., Zarate, C. A., & Nugent, A. C. (2020). Metacognition and emotion - How accurate perception of own biases relates to positive feelings and hedonic capacity. Consciousness and Cognition, 82, 1–10. https://doi.org/10.1016/j.concog.2020.102936
Fanslau, A. (2024). I will act as if I understand irony better: the relationship between the histrionic self-presentation style and the interpretation and appreciation of verbal irony. W N. Banasik-Jemielniak, P. Kałowski, & M. Zajączkowska (Redaktorzy), Studying verbal irony and sarcasm: methodological perspectives from communication studies and beyond (s. 345–357). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-031-57172-5_15
Ostatnie wystąpienia: