czwartek 13.15 do 14.15
piatek 13.15 do 14.15
Anna Ryłko-Kurpiewska – ekspert w zakresie języka reklamy, profesor Uniwersytetu Gdańskiego, doktor habilitowany nauk o mediach oraz doktor językoznawstwa.
Zespół Etyki Słowa przy RJP PAN
PTKS
TMJP
Mechanizmy perswazji i ich uwarunkowania w reklamie. Jawne i ukryte sposoby oddziaływania na odbiorcę w procesie komunikacji. Specyfika tworzenia nazw i logotypów.
Monografie autorskie
Ryłko-Kurpiewska A. (2016). Reklama jako sztuka powtórzeń. Gdynia: Novae Res, ss. 477.
M., Ryłko-Kurpiewska A., K., B., Walotek-Ściańska K., Identity and image in media communication Kinvara Co. Galway; Gdynia: TrueSign: Wydawnictwo Novae Res, 2016, (wydanie 2017) ss. 156.
Ryłko-Kurpiewska A., Dzieci jako odbiorcy reklam telewizyjnych, Gdańsk, Wydawnictwo UG 2008, ss. 212.
Rozdziały w książkach
Łosiewicz Małgorzata, Ryłko-Kurpiewska Maria Anna, Krajobraz medialny przed i po zmianach wywołanych funkcjonowaniem mediów cyfrowych, w: The Contemporary Media Landscape: Transformation, Evolution, Representation / Łosiewicz Małgorzata, Ryłko-Kurpiewska Maria Anna, Rafalska Dominika (red.), Media, Business, Culture, 2025, Gdańsk, Uniwersytet Gdański, s. 9–24, ISBN 978-83-971013-2-6.
Łosiewicz Małgorzata, Ryłko-Kurpiewska Maria Anna, Knoch Konrad, Wprowadzenie, w: Komunikacja w erze mediów cyfrowych: kreacja, wizerunek, dyskurs, t. 2, 2024, Wrocław; Gdańsk, Uniwersytet Gdański, Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej, s. 7–14, ISBN 978-83-958931-5-5.
Łosiewicz Małgorzata, Ryłko-Kurpiewska Maria Anna, Knoch Konrad, Wprowadzenie, w: Media i społeczeństwo: w erze platform, algorytmów i danych, t. 1, 2024, Wrocław; Gdańsk, Uniwersytet Gdański, Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej, s. 7–12, ISBN 978-83-958931-4-8.
Łosiewicz Małgorzata, Ryłko-Kurpiewska Maria Anna, Sułkowska Agata, A time of breakthrough, a time of change – media and public relations in the face of phenomena determining the quality of communication, w: Media, Business, Culture, vol. 1, 2023, Gdańsk, Wydawnictwo UG, s. 10–29, ISBN 978-83-8206-592-3.
Łosiewicz Małgorzata, Ryłko-Kurpiewska Maria Anna, Wiśniewska Urszula, Faces of dialogue in contemporary media, w: Media, Business, Culture, vol. 2, 2023, Gdańsk, Wydawnictwo UG, s. 11–24, ISBN 978-83-8206-648-7.
Łosiewicz Małgorzata, Ryłko-Kurpiewska Maria Anna, Media against new challenges, w: Media, Business, Culture, vol. 2, 2020, Gdańsk; Sopot, Wydawnictwo UG, s. 11–25, ISBN 978-83-8206-150-5.
Łosiewicz Małgorzata, Ryłko-Kurpiewska Maria Anna, Substantive, socially responsible and ethical. The dimensions of social communication, w: Media, Business, Culture, vol. 1, 2020, Gdańsk; Sopot, Wydawnictwo UG, s. 11–28, ISBN 978-83-8206-149-9.
Ryłko-Kurpiewska Maria Anna, Łosiewicz Małgorzata, Medi@stery w służbie nauk o komunikacji społecznej i mediach, w: Rola nowych mediów w aktywizacji społeczności lokalnej na przykładzie ruchów miejskich w Krakowie: studium przypadku: Krakowski Alarm Smogowy / Grzechnik Joanna, Medi@stery, 2018, nr 4, Gdańsk; Nowy Targ, Uniwersytet Gdański, Wydawnictwo ToC, s. 11–21, ISBN 978-83-952278-5-1.
Ryłko-Kurpiewska A, Łosiewicz M., W jaki sposób budować i prowadzić skuteczną i zrozumiałą komunikację z pracownikami i otoczeniem na temat etyki w biznesie?, w: Etyka biznesu w Polsce. Stan obecny i wyzwania na przyszłość , Ministerstwo Rozwoju 2018.
Łosiewicz M., Ryłko-Kurpiewska A, Multidimensionality of modern media communicationw: Media, Business, Culture, vol. 1, Old media, modern media / Łosiewicz M., Ryłko-Kurpiewska A. (red.), 2016, Kinvara Co. Galway; Gdynia, TrueSign: Novae Res, s. 13–23, ISBN 978-0-9927953-4-4.
Łosiewicz M., Ryłko-Kurpiewska A. The faces of media communication, w: Media, Business, Culture, vol. 2, The faces of media communication / Łosiewicz Małgorzata, Ryłko-Kurpiewska Maria Anna (red.), 2016, Kinvara Co. Galway; Gdynia, TrueSign: Novae Res, s. 13–25, ISBN 978-0-9927953-5-1.
Łosiewicz M., Ryłko-Kurpiewska A., Various dimensions of media in the research done by students and doctoral candidates: introduction, w: Media, Business, Culture, vol. 3, Media realities. Forms, problems, aspirations / Łosiewicz Małgorzata, Ryłko-Kurpiewska Maria Anna (red.), 2016, Kinvara Co. Galway; Gdynia, TrueSign: Novae Res, s. 13–23, ISBN 978-0-9927953-6-8.
Ryłko-Kurpiewska A., Gustowski W/, Naukowiec, uczony, badacz. Ocena wizerunku profesji w świetle badań opinii publicznej i wybranych tekstów prezentowanych w polskich mediach, w: Komunikowanie o nauce / Żyrek-Horodyska Edyta, Hodalska Magdalena (red.), 2016, Kraków, Wydawnictwo UJ, s. 141–155, ISBN 978-83-233-4099-7.
Łosiewicz M., Ryłko-Kurpiewska A., Synkretyzm form i nośników wykorzystywanych przez sektor elektroenergetyczny…, w: Problemy konwergencji mediów w Polsce, Verbum, Sosnowiec–Prague 2015.
M. Łosiewicz, A. Ryłko-Kurpiewska, Between tradition and modernity. Relations between the media, business and culture [w]: Media, Business, Culture. Research on language and the function of the media, Doorus Park, Kinvara, Co. Galway Ireland 2015
M. Łosiewicz, A. Ryłko-Kurpiewska, Horizons of communication. The meaning of the media in social and political life [w]: M. Łosiewicz, A. Ryłko-Kurpiewska, Media, Business, Culture. Social and political role of the media, Doorus Park, Kinvara, Co. Galway Ireland 2015.
M. Łosiewicz, A. Ryłko-Kurpiewska, In the dialogue with recipient. New aspects of marketing communication [w]: M. Łosiewicz, A. Ryłko-Kurpiewska, Media, Business, Culture. New trajectories of advertisements and public relations, Doorus Park, Kinvara, Co. Galway Ireland 2015.
Ryłko-Kurpiewska ,Children as Consumers - A Few Remarks on Children's Product Naming culture [w]: Media, Business, Culture. Research on language and the function of the media, Doorus Park, Kinvara, Co. Galway Ireland 2015.
Ryłko-Kurpiewska A., To Google – słowem dziesięciolecia, w: Mówię więc jestem, UG 2013.
Ryłko-Kurpiewska A., Gustowski W., Konwergencja komunikowania interpersonalnego…, w: Oblicza komunikacji społecznej, Verbum 2013.
Ryłko-Kurpiewska A., Witamy w świecie marek!…, w: Problemy konwergencji mediów w Polsce, Verbum 2013.
Ryłko-Kurpiewska A., Za co cenimy witaminy…, w: Słowotwórstwo w różnych odmianach języka, UG 2013.
Ryłko-Kurpiewska A., Reklama oczami najmłodszych…, w: Maski dziennikarstwa, Bernardinum 2012.
Ryłko-Kurpiewska A., Starość w reklamie telewizyjnej, w: Kreowanie i zmiana współczesnego przekazu reklamowego, WSB Poznań 2012.
Ryłko-Kurpiewska A., Serialowy sposób na nudę, Studia Pragmalingwistyczne 2011.Ryłko-Kurpiewska A., Tercjalny bohater w reklamie…, w: Media, Biznes, Kultura, Gdańsk 2011.
Ryłko-Kurpiewska A., Językowe sposoby pozyskiwania odbiorcy…, w: Pragmatyczne aspekty tekstu i dyskursu, UG 2011.
Ryłko-Kurpiewska A., Słowotwórstwo i kreacja w reklamie, w: Wokół słów i znaczeń, UG 2011.
Ryłko-Kurpiewska A., Rycerz w srebrnej zbroi…, w: Ethos w historii…, UG 2010.
Ryłko-Kurpiewska A., Wstęp do tomu: Ethos w historii…, UG 2010.
Ryłko-Kurpiewska A., Reklama w kaszubskim radiu, w: Między przeszłością a współczesnymi mediami, UG 2009.
Ryłko-Kurpiewska A., O znaczeniu kontekstu w budowaniu nazw produktów, w: Polonistyczne drobiazgi językoznawcze, UG 2009.
Ryłko-Kurpiewska A., Komunikacja wizualna w przestrzeni społecznej, Verbum 2009.
Ryłko-Kurpiewska A., Między zagadką a reklamą…, w: Media, Biznes, Kultura, 2009.
Ryłko-Kurpiewska Maria Anna, Maciejewska-Mieszkowska Katarzyna, Jak dotrzeć do wyborcy? Reklamowe strategie komunikacyjne w Internecie w wyborach parlamentarnych w 2023 roku, Horyzonty Polityki, 2024, vol. 15, nr 52, s. 11–31. DOI:10.35765/hp.2587
Ryłko-Kurpiewska Maria Anna, Pragmatyczne uwarunkowania zmian w komunikacji reklamowej na podstawie wybranych przykładów, Poradnik Językowy, 2023, nr 3, s. 22–36. DOI:10.33896/PorJ.2023.3.2
Ryłko-Kurpiewska Maria Anna, Kujaszewski Wojciech, Secular spirituality versus religiosity – communication strategies in advertising, Horyzonty Polityki, 2023, vol. 14, nr 47, s. 111–129. DOI:10.35765/hp.2416
Mrozowska Sylwia, Ryłko-Kurpiewska Anna, Polish media about Act 2.0 (the Constitution for Science), Communication Today, 2020, vol. 11, nr 1, s. 22–35
Ryłko-Kurpiewska Maria Anna, Rodzina skonstruowana na potrzeby perswazji w świetle badań reklamy i znaków towarowych, Horyzonty Wychowania, 2020, vol. 19, nr 49, s. 101–114. DOI:10.35765/hw.1837
Ryłko-Kurpiewska Maria Anna, Kujaszewski Wojciech, The specificity of presenting a family in advertising – religious, cultural and social conditions, European Journal of Science and Theology, 2020, vol. 16, nr 5, s. 133–143
Łosiewicz Małgorzata, Ryłko-Kurpiewska Maria Anna, Reklama zewnętrzna jako narzędzie komunikacji politycznej w wyborach samorządowych w Polsce, Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, 2019, vol. 15, nr 2, s. 11–23
Ryłko-Kurpiewska Anna, Nowe oblicza reklamy zewnętrznej. Komunikacja „tu” i „teraz”, Media – Biznes – Kultura, 2019, nr 1(6), s. 127–140. DOI:10.4467/25442554.MBK.19.012.10714
Ryłko-Kurpiewska Maria Anna, Łosiewicz Małgorzata, Wybrane aspekty kształtowania wizerunku samorządowych instytucji kultury w Gdańsku, Zarządzanie w Kulturze, 2019, vol. 20, nr 2, s. 239–254. DOI:10.4467/20843976ZK.19.015.1053
Łosiewicz Małgorzata, Ryłko-Kurpiewska Maria Anna, „Młodości! ty nad poziomy wylatuj”. Szkice do portretu młodego naukowca w mediach, Horyzonty Wychowania, 2017, vol. 16, nr 39, s. 11–28. DOI:10.17399/HW.2017.163901
Ryłko-Kurpiewska Maria Anna, Łosiewicz Małgorzata, Naukowa młodość i dojrzałość – perspektywy medialne i pozamedialne, Media – Biznes – Kultura, 2016/2017, nr 1(2), s. 23–31. DOI:10.4467/25442554.MBK.17.001.7648
Łosiewicz M., Ryłko-Kurpiewska A., Public Image of Healthcare Personnel in Poland and Some Other European Countries, International Business and Global Economy, 2015
Ryłko-Kurpiewska A., Gustowski W., Naukowiec, uczony, badacz – portrety ludzi nauki w mediach, 2015
Łosiewicz M., Ryłko-Kurpiewska A., Essay: Between Knowledge and Practice: The Faces of Modern Mass Media, The Clarion, Ashford University 2014
Ryłko-Kurpiewska Maria Anna, Serialowy sposób na nudę – o serialowości jako metodzie konstruowania reklam telewizyjnych, Studia Pragmalingwistyczne, 2011, vol. 3, s. 394–40
Ryłko-Kurpiewska A., Naprowadzanie hasłem, Marketing w Praktyce, 2008, nr 10
Ryłko-Kurpiewska A., Reklama lokalnie, Marketing w Praktyce, 2008, nr 9
Ryłko-Kurpiewska A., Sztuka ulicznego dialogu, Marketing w Praktyce, 2008, nr 2
Ryłko-Kurpiewska A., Kontrowersje wokół tradycji badań nad komunikatem reklamowym, Studia Medioznawcze, 2007, nr 4
Ryłko-Kurpiewska A., Dziecko jako idealny adresat reklamy, Marketing w Praktyce, 2004, nr 8
Ryłko-Kurpiewska A., Nazwa i jej oblicza w skojarzeniach, Marketing w Praktyce, 2004, nr 10
Ryłko-Kurpiewska A., Oblicza polskiego Kid marketingu, Brief, 2004, nr 10
Ryłko-Kurpiewska Maria Anna, Nazwa produktu i jej skuteczność, Marketing w Praktyce, 2004, nr 10, s. 57–59
Ryłko-Kurpiewska A., Komunikacja i reklama, Marketing i Rynek, 2002, nr 11
Ryłko-Kurpiewska A., Ożywianie produktów w reklamie, Marketing w Praktyce, 2001, nr 4
Ryłko-Kurpiewska A., Baśniowy świat reklamy, Marketing w Praktyce, 2000, nr 4
Ryłko-Kurpiewska A., Uwodzicielska Barbie, Aida Media, 1999, nr 3, s. 11–13
Ryłko-Kurpiewska A., Między bajką a reklamą, Aida Media, 1998, nr 12
Ryłko-Kurpiewska A., Bohater z bajki, Aida Media, 1997, nr 12
Ryłko-Kurpiewska A., Nazwa i jej oblicza w skojarzeniach, źródło online: pharma.info.pl
Reklamowa gra z wyborcą. Strategie komunikacyjne w wyborach prezydenckich.
Człowiek w centrum współczesnej transformacji medialnej, VII Kongres Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej, Katowice, 22–24.09.2025.
Kontekst kulturowy i różne sposoby budowania relacji z odbiorcą w reklamie.
Media i społeczeństwo w erze platform, algorytmów i danych, VI Kongres PTKS, Gdańsk, 22–24.09.2022.
Wolność – równość – reprezentacja. Obecność kobiet i mężczyzn w mediach.
Ogólnopolska konferencja Etyka Mediów: Wolność słowa – wolne media, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, Kraków, 19–20.05.2021.
Czy istnieje pojęcie godności we współczesnym języku? XIII Konferencja Naukowa Etyki Mediów: Godność osoby w mediach – media godne osoby, Kraków, 22–23.05.2019.
Propagowanie wartości w reklamie – przejaw polityki społecznej czy okazja do pozyskania konsumenta? Międzynarodowa Konferencja Media, Biznes, Kultura, Pomorze 2019.
Naukowa młodość i dojrzałość – perspektywy medialne i pozamedialne. Międzynarodowa Konferencja Media, Biznes, Kultura, Pomorze 2017, Gdańsk, 12–13.10.2017.
Szkice do portretu młodego naukowca – na podstawie badań wybranych mediów cyfrowych. Konferencja jubileuszowa PTKS: Dokonania dekady i perspektywy rozwojowe studiów nad mediami i komunikowaniem w Polsce,
Wrocław, 25–26.04.2017.
Promotion of cultural institutions in the social media on the example of European Solidarity Centre. Konferencja międzynarodowa Religia i kultura w cyfrowych mediach,
Kraków, 1.12.2016. (współautorstwo: Łosiewicz M., Ryłko-Kurpiewska A.)
Mobilne formy komunikacji marketingowej z odbiorcą za pośrednictwem ekranów dotykowych. Kongres PTKS Kreowanie komunikowania – zawartość, kontrola, krytyka,
Poznań, 15–17.09.2016.
Czy pospolicenie znaku może się przysłużyć marce? Strategie stosowane przez Google.
Międzynarodowa Konferencja Media, Biznes, Kultura, Pomorze 2015, Gdańsk, 8–9.10.2015.
Naukowiec, uczony, badacz – portrety ludzi nauki w mediach. Konferencja jubileuszowa Media – Dziennikarze – Wiedza. Media masowe w procesach rozpowszechniania i popularyzacji wiedzy, UJ, Kraków, 26–27.06.2014.
Synkretyzm form i nośników wykorzystywanych przez sektor elektroenergetyczny w strategiach komunikacyjnych. II Ogólnopolska Konferencja Naukowa Problemy konwergencji mediów w Polsce, Kraków, 25–26.06.2014.
Studenci o monitoringu mediów – wiedza, kompetencje i oczekiwania.I Ogólnopolska Konferencja Monitoring Mediów – potrzeba czy konieczność, Gdańsk, 26.11.2014.
Witamy w świecie marek! O zmieniającej się funkcji dziecka jako odbiorcy reklamy.
Problemy konwergencji mediów w Polsce, Akademia Ignatianum, Kraków, 24–25.01.2013.
Zaplanowana zmiana miejsc – o dwuznacznej funkcji kategorii nadawcy i odbiorcy w reklamie. Kongres PTKS, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, 26–28.09.2013.
Separatory jako nowa forma zwracania uwagi na reklamę. Międzynarodowa Konferencja Media, Biznes, Kultura, Pomorze 2013, Gdańsk, 10–11.10.2013.
Dziecko jako konsument – o sposobach konstruowania nazw produktów skierowanych do najmłodszych. Wystąpienie konferencyjne (miejsce i data w materiale źródłowym niepodane).
Współczesna psychologia mediów.Międzynarodowa Konferencja Współczesna Psychologia Mediów, UJ / WSP, Kraków, 15–16.11.2012.
Za co cenimy witaminy – o dawnych i współczesnych sposobach kreowania nazw preparatów witaminowych. Konferencja ogólnopolska Słowotwórstwo w różnych odmianach języka, Gdańsk, 16–17.05.2011.
Trójgłos w panelu: „Przereklamowana konsumpcja”. Debata Qvo vadis familia. Rodzina w dobie konsumpcjonizmu, UG, 2.06.2011.
Tercjalny bohater w reklamie – czyli o tym, skąd znamy Goździkową. Konferencja Media, Biznes, Kultura, Pomorze 2010, 16–17.09.2010.
Serialowy sposób na nudę – o serialowości jako metodzie konstruowania reklam telewizyjnych. Konferencja Narracje w kulturze popularnej, Warszawa, 7–9.10.2010.
O zachętach wpisanych w nazwy leków. IV Konferencja Językoznawcza W świecie słów i znaczeń, Gdańsk, 2–3.06.2009.
Starość w reklamie telewizyjnej – o medialnym wizerunku osób dojrzałych. Kongres PTKS Kreowanie komunikowania – zawartość, kontrola, krytyka, Wrocław, 15–17.09.2008.
Między zagadką a reklamą. Konferencja Media, Biznes, Kultura, Pomorze 2008, 16–17.09.2008.
Językowe sposoby pozyskiwania odbiorcy w reklamie – o zaczepkach słownych w reklamie zewnętrznej. Konferencja Pragmatyczne aspekty tekstu i dyskursu, Gdańsk, 26.05.2008.
W kręgu baśniowych bohaterów – o baśni w reklamie. Konferencja Komunikacja wizualna, Tuczno, 12–20.10.2008.
Reklama w kaszubskim radiu. Konferencja Między przeszłością a współczesnymi mediami, Krokowa, 15.07.2008.
O znaczeniu kontekstu w budowaniu nazw produktów. Sesja jubileuszowa Gdańskiego Oddziału TMJP, Gdańsk, 23.10.2006.
Dziecko jako adresat reklamy. Konferencja Dziecko – media elektroniczne. Nowy wymiar dzieciństwa, Białystok, 2005.
O rozwoju języka reklamy. Posiedzenie Komisji Historii Nauki i Techniki PAN,
Gdańsk, 05.2009.
PUBLIKACJE O CHARAKTERZE PUBLICYSTYCZNYM
WYSTĄPIENIA UPOWSZECHNIAJACE WIEDZĘ.
PUBLIKACJE O CHARAKTERZE DYDAKTYCZNYM