w latach 2014-2016 Kierownik grantu finansowanego z mechanizmu norweskiego (EEA Grants i Norway Grants oraz środki krajowe - FRSE) pt. "W trosce o jakość w ilości - program interdyscyplinarnego wspierania studenta filologii obcej w oparciu o metodę tutoringu akademickiego w Uniwersytecie Gdańskim (IQ)" realizowanego na Wydziale Filologicznym UG; nagroda dla UG za upowszechnianie rezultatów projektu w roku 2017 w konkursie ogólnokrajowym EDUinspiracje.
od 2021 roku Zastępca Dyrektora Centrum Doskonalenia Dydaktycznego i Tutoringu Uniwersytetu Gdańskiego;
Wykładowca akademicki z ponad 20-letnim doświadczeniem dydaktycznym w zakresie kształcenia językowego oraz konsultingu metodycznego w obszarze j. angielskiego; badaczka edukacji w obszarze glottodydaktyki oraz personalizacji kształcenia, akredytowana tutorka i mentorka, organizatorka warsztatów z komunikacji międzykulturowej, dydaktyki spersonalizowanej, komunikacji i dydaktyki aademickiej; laureatka nagrody Rektora II stopnia za monografię autorską oraz działania na rzecz wdrożeń tutoringu w UG; laureatka nagrody EDUinspiracje 2017 dla UG jako kierownik projektu IQ ( szkolenia kadr akademickich oraz prowadzenie tutoringu dla studentów); laureatka nominacji do nagrody EDUinspirator w 2015 za wysoką jakość działań na rzecz edukacji akademickiej; Współzałożycielka Centrum Tutorów UG, od 2021 ustanowionego przez JM Rektora Centrum Doskonalenia Dydaktycznego i Tutoringu UG; mentorka i tutorka akademicka.
Anglistka i pedagog, od 2004 roku pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Gdańskiego, prowadzi zajęcia z językoznawstwa, glottodydaktyki, pedagogiki międzykulturowej, wykłady autorskie na temat transformacji uniwersytetu oraz zajęcia fakultatywne na specjalnościach nauczycielskich. Kształci przyszłych nauczycieli języka angielskiego. Wcześniej wieloletnia właścicielka Firmy edukacyjno-tłumaczeniowej, współpracująca z językowymi szkołami w Polsce i w Niemczech (Greifswald). Od 2013 certyfikowany tutor Collegium Wratislaviense, współpracowała przez pięć lat z Collegium jako szkoleniowiec w zakresie tutoringu szkolnego i akademickiego oraz superwizor. W latach 2014-2016 zrealizowała w UG projekt przygotowań oraz wdrożeń tutoringu w struktury kształcenia uniwersyteckiego finansowany ze środków europejskich. Pracuje przede wszystkim w paradygmacie pedagogiki humanistycznej i psychologii pozytywnej, starając się zmieniać oblicze współczesnego kształcenia humanistycznego w sensie systemowym. Autorka ponad 30-tu artykułów naukowych oraz trzech książek autorskich: Międzykulturowość w glottodydaktyce (Wydawnictwo UG: Gdańsk 2015), Edukacja spersonalizowana w uniwersytecie. Ideologia – instytucja – dydaktyka – tutor. (Wydawnictwo LIBRON: Kraków 2016) oraz Harcowanie na planie. Her-storia stawania się matką-akademiczką w polskim uniwersytecie (Episteme: Lublin 2021). Pełnomocnik Dziekana ds. Tutoringu na Wydziale Filologicznym UG w roku 2015/16. Od 2015 - 2020 roku Koordynatorka i Współautorka Centrum Tutorów UG. Od 2021 Zastępca Dyrektora CDDiT UG.
Edukacja
Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu (1993, magister filologii angielskiej), Uniwersytet Gdański (2010, doktorat w zakresie pedagogiki); certyfikat tutora akademickiego Collegium Wratislaviense; kilkanaście metodycznych kursów doskonalących w zakresie dydaktyki języka obcego w latach 2000-2010 w kraju oraz za granicą; certyfikat Instytutu Goethe’go z języka niemieckiego (Zertifikat 1); certyfikat Mentora (Stowarzyszenie PROMENTOR) akredytowanego przez Institute of Leadership and Management w Londynie.
Osobiście
Od 25 lat spełniona mama i żona naukowca, matkuje trzem synom, z których każdy spędzał dzieciństwo w innym mieście lub kraju. Globtroterka, dla której podróże są źródłem ożywczej energii i bodźcem do stawiania czoła życiu codziennemu. Czuje się u siebie w bardzo wielu miejscach Europy, ale od 2004 roku żyje w Trójmieście. Od zawsze godzi wyzwania paru etatów życiowo-zawodowych jednocześnie.
Członkostwo w Gdańskim Kole Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego
Nagroda Rektora Indywidualna stopnia drugiego za publikację "Edukacja spersonalizowana w uniwersytecie. Ideologia, instytucja, dydaktyka, tutor" oraz całokształt pracy nad tutoringiem w UG
Nagroda Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji w konkursie EDUinspiracje 2017 dla Uniwersytetu Gdańskiego za utrzymanie efektów trwałości i rozpowszechnianie efektów Projektu IQ
Nominacja do nagrody FRSE w konkursie EDUinspirator 2016
pragmatyka komunikacji (NVC, informacja zwrotna, komunikacja niewerbalna, przemówienia publiczne, retoryka)
komunikacja międzykulturowa (kompetencje nauczycieli JO w obszarze międzykulturowości)
pedagogika międzykulturowa i personalistyczna
socjologia i filozofia edukacji
autoetnografia, badania w działaniu i metoda narracyjna w badaniach jakościowych w humanistyce i naukach społecznych
edukacja spersonalizowana: tutoring, mentoring
2005
Współczesny nauczyciel języków obcych jako Intercultural Speaker. Analiza procesu nabywania kompetencji międzykulturowej przez ucznia i nauczyciela języków obcych.
Prelekcja z okazji obchodów 15-lecia KKNJO UG, Gdańsk
Współczesny nauczyciel języka obcego w Europie.
III Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Dydaktyczna „Języki obce przepustką do zjednoczonej Europy i Świata”. Organizator: Politechnika Śląska w Gliwicach, Ustroń
Intercultural Speaker jako odpowiedź na współczesne wyzwania globalnego społeczeństwa wiedzy.
Konferencja naukowa „Komunikacja językowa w społeczeństwie informacyjnym – nowe wyzwania dla dydaktyki języków obcych”, organizator: Polskie Towarzystwo Neofilologiczne, Lublin
2006
Seminar: ‘Multi-cultural perspectives in today’s educational processes’ (5 sessions, 2 hours each)
Udział w programie wymiany akademickiej Socrates-Erasmus z uczelnią partnerską – Uniwersytetem we Flensburgu.2-7. 05.2006.
Intercultural Awareness and Communicative Competence as vital parts of interdisciplinary training for foreign language teachers
Międzynarodowa Konferencja Naukowa: “Uczenie się środowisk akademickich w perspektywie kulturowej, społecznej i politycznej” Instytut Pedagogiki UG, Leźno
2007
Transformation and Change – two key-words in postmodern philosophy of successful foreign language didactics. Towards the definition of future-oriented pedagogy.
IV Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Dydaktyczna „Przez Języki Obce do Sukcesu”, SPNJO Politechnika Śląska, Ustroń
Nauczyciel i jego kompetencja interkulturowa w obliczu globalizacji języka angielskiego jako obcego – nowe dydaktyczne wyzwania wielokulturowej rzeczywistości.
„Nauczanie języków obcych w szkolnictwie wyższym – tradycja, teraźniejszośc, perspektywy.” , SPNJO UwB, Białystok
Pozycja kompetencji interkulturowej w akademickim programie kształcenia nauczycieli języków obcych
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „ Interdyscyplinarność w kształceniu nauczycieli języków obcych – mity i rzeczywistość”, Katedra Neofilologii Uniwersytetu w Białymstoku, Supraśl.
The function of metalanguage in the process of gaining cross-cultural pragmatic competence by foreign language teachers.
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Językoznawstwo a dydaktyka języków obcych’ Uniwersytet Łódzki i Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa.
2008
Istota kształcenia kompetencji interkulturowej na studiach językowych w opinii nauczycieli i studentów.
„Język trzeciego tysiąclecia V" Tertium, Kraków, 13-15.03.2008
Intercultural pragmatics in academic curriculum
– a hard nut to crack?
III International Symposium on Intercultural, Cognitive and Social Pragmatics (EPICS III) ‘Intercultural pragmatics and language teaching’, Research Group „Intercultural Pragmatic Studies” na Uniwersytecie Pablo de Olavide w Sevilli, Hiszpania
Język w umyśle, psychologia w metodzie – o powiązaniu psychologii z językoznawstwem i dydaktyką języków obcych.
„Nauczyciel języków obcych dziś i jutro”, PTN, Kalisz
2009
Treść, rola i pozycja wiedzy metajęzykoznawczej w kształceniu kompetencji międzykulturowej glottodydaktyków.
„Funkcje i modele komunikacji społecznej w edukacji – konieczny przewrót w kompetencjach nauczyciela”, organizator: Instytut Pedagogiki UKW w Bydgoszczy, Lądek Zdrój
O strukturalnej i symbolicznej przemocy wobec dziecka w szkole głosem rodzica-nauczyciela.
„Tożsamość teorii wychowania”, org. przez Zakład Teorii Wychowania Instytutu Pedagogiki UG, Patronat honorowy: Zespół Teorii Wychowania KNP PAN, Gdańsk
Czy można przezwyciężyć Sokratejską aporię w poststrukturalistycznej wizji dialogu międzykulturowego?
„Dialog jako Idea, Dialog jako Doświadczenie. Co decyduje o możliwości/niemożliwości dialogu?” Instytut Filozofii i Dziennikarstwa UG, Gdańsk.
2010 – uzyskanie stopnia doktora n. hum.
O językoznawstwie inaczej – zaproszenie do podróży po meandrach Inności kulturowej na post-konwencjonalnym etapie świadomości dydaktycznej.
„Język III Tysiąclecia VI”, Tertium, Kraków
Philosophy-Metalinguistic Awareness – Competence: a toolkit for intercultural understanding in a heterogenous world.
“New Developments In Linguistic Pragmatics – Łódź 5th Symposium”, UŁ, Łódź
Metalinguistic Awareness – a forgotten toolkit for interculturally competent foreign language teachers.
“Awareness Matters: Language, Culture, Literacy.”
International Conference of Association for Language Awareness, Kassel, Niemcy
Podmiot w relacji z Innym w kategoriach filozofii języka i tożsamości kulturowej.
14-ty Ogólnopolski Zjazd Socjologiczny „Co dzieje się ze społeczeństwem?”, Kraków
Uniwersalizm w językoznawstwie XXI wieku – deja vu czy jamais vu?
II Międzynarodowa Konferencja „Paradygmat lingwistyczny XXI wieku”, Uniwersytet w Białymstoku, Supraśl.
Kreatywność wynegocjowana w kształceniu językoznawczym – zderzenie perspektywy nauczyciela i studenta.
Międzynarodowe Seminarium Naukowe: „Komunikacja-Kultura-Kreatywność”, PWZS w Pile
2011
Kreatywność w edukacji językowej – kompetencja niedostatecznie obudzona.
VI Międzynarodowa Konferencja Edukacyjna pt. „Kompetencja językowa - drogi, cele, aspekty”, SPNJO Politechnika Śląska, Ustroń
Co z tą glottodydaktyką? Głos przyszłych nauczycieli języka angielskiego narzędziem krytycznej analizy dyskursu lekcyjnego.
Ogólnopolska konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego pt. „Dyskurs edukacyjny w klasie językowej”, PTN, Kalisz
2012
Międzypokoleniowe uczenie się w praktyce glottodydaktycznej na poziomie uniwersyteckim – świadomość, przejawy i praktyczne narzędzia.
Konferencja naukowa „Międzypokoleniowe uczenie się – w teorii, badaniach i praktyce.” , Zakład Andragogiki i Gerontologii Społecznej UŁ oraz Łódzki Oddział Polskiego Towarzystwa Gerontologicznego , Łódź
Światełko w tunelu – tylko jak daleko stąd? W poszukiwaniu krytycznego podejścia do własnej praktyki edukacyjnej wśród neofilologów.
Międzynarodowa konferencja naukowa: „Pedagogika krytyczna dziś: pytania o teorię i praktykę” Zakład Pedagogiki WNS, UG, 28-29.05.2012.
Refleksyjność nauczyciela jako postulat w dobie ponowoczesnego recentywizmu: obszary, problemy i nadzieje na polu glottodydaktyki.
Międzynarodowe Seminarium Naukowe: „Komunikacja-Kultura-Kreatywność”, PWZS w Pile, KKK 3, Piła październik 2012
2013
Pojęcie świadomości dyscyplinarnej i epistemologicznej nauczyciela języków obcych jako refleksyjnego praktyka w perspektywie naukowej polskiej glottodydaktyki – referat we współpracy z Izabelą Orchowską
Konferencja PTN pt. „Refleksja w uczeniu się i nauczaniu języków obcych”, PTN. IFA UWr oraz Karkonoska PSW w Jeleniej Górze, Wrocław, 9-11.09.2013
Tutoring akademicki jako rekonstrukcja relacji Uczeń-Mistrz obliczu masyfikacji kształcenia wyższego. Próba wplecenia koncepcji w kontekst wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia jako jednego z kryteriów akredytacji uczelni wyższych.
VIII Zjazd Pedagogiczny „Edukacja-Inkluzja-Różnice”, Polskie Towarzystwo Pedagogicze, Uniwersytet Gdański, 19-21. 09.2013
Revising academic discourse – intercultural rhetorical competence of a lecturer in the era of postmodern education in Europe.
Rhetoric in Europe –Konferencja międzynarodowa, Universitaet des Saarlandes, Saarbrueken, Niemcy, 9-13.09.2013
2014
At Student’s service – Tutoring and Coaching as innovative methods of academic education in Poland.
EDULEARN 14 International Conference on Education and New Learning Technologies, Barcelona, Spain, 7-9.07.2014
Profesjonalizm nauczyciela akademickiego na studiach neofilologicznych w Polsce z perspektywy zjawiska wielodyskursywności w glottodydaktyce jako nauce (we współautorstwie z dr Izabelą Orchowską z UAM)
Konferencja PTN – Kształcenie i doskonalenie nauczycieli jezyków obcych oraz języka kaszubskiego, Gdańsk 8-10.09.2014
Zmiana jako „pojęcie sporne z natury”. Konstrukcja znaczenia zmiany społecznej z perspektywy lingwistyki kognitywnej i analizy dyskursu.
Językoznawstwo kognitywne w roku 2014, Częstochowa 15-16.09.2014
2015
Nawigacja strukturą wykładów za pomocą aplikacji Trello jako przykład m- learningu w kształceniu nauczycieli języków obcych.
E-TEE Conference E-Technologies in Engineering Education, Politechnika Gdańska, 30.04.2015
Czy tutoring jest skazany na elitarność? Spojrzenie z zewnętrz i od wewnątrz Akademii.
II Ogólnopolski Kongres Tutoringu, Warszawa 14-15 maja 2015
Międzykulturowość wobec dyskursu innowacyjności i wewnątrzsterowności jako postulowanych kompetencji akademickich na uczelni wyższej.
„Wielojęzyczność i międzykulturowość w glottodydaktyce” konferencja PTN Warszawa, 7-9.09.2015
Academic teaching skills: uncomfortable research area or a missing potential for research universities.
KKK 2015 Communication – Culture – Creativity: Language, literature and identity (CCC 2015), Szkoła Wyższa Ateneum 17-18.09.2015 Gdańsk
2016
Ideal Quality in Good Quantity” - personalized tutoring at the University as a Learning Organization. Qualitative research results.
Udział w międzynarodowej konferencji naukowej
3rd International Conference on Language, Literature and Culture in Education
12-14.07.2016, Uniwersytet Ca’Foscari Wenecja, Włochy
Educational rhetoric of empowerment in academic tutoring - teacher’s and student’s perspectives.
II Międzynarodowa Pedagogiczno-Lingwistyczna Konferencja Naukowa pt. Edukacyjna rola języka. Wyznaczniki społeczne i kulturowe
9-10.06.2016, Uniwersytet Gdański
W trosce o jakość w ilości – program interdyscyplinarnego wspierania studenta filologii obcej w oparciu o metodę tutoringu akademickiego w Uniwersytecie Gdańskim (IQ)
Organizacja konferencji zamykającej Projekt IQ: W trosce o jakość w ilości - edukacja akademicka w procesie zmian. Uniwersytet Gdański, 28-29.04.2016
Jak napisać grant na cel wdrożeń tutoringu w akademii?
III Ogólnopolski Kongres Tutoringu, Uniwersytet SWPS Warszawa, 3-4.06.2016
Student jako źródło zasobów intelektualnych – spojrzenie z perspektywy pracy tutorskiej
Konferencja naukowo-dydaktyczna z cyklu IDEATORIUM, Uniwersytet Gdański, 16-17.06.2016
Ko-referat pt; Nauczyciele nauczycielom: Centrum Tutorów, Laboratorium Inicjatyw Dydaktycznych oraz Doktoratorium Uniwersytetu Gdańskiego
Konferencja naukowo-dydaktyczna z cyklu ARS DOCENDI, Uniwersytet Jagielloński, 26.09.2016
Tutoring akademicki w Projekcie IQ – euforia studiowania w Uniwersytecie Gdańskim
Udział w konferencji naukowej pt. Tutoring- obszary zastosowań, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, 25.10.2016
Tutoring akademicki –nauki mistrzów.
Seminarum naukowe nt tutoringu. IP UJ 24.10.2016
Projekt IQ – raport z przebiegu i badań
Konferencja zamykająca 2. Edycję FSS org przez FRSE w Warszawie
2017
Zaproszenie do udziału w panelu dyskusyjnym jako ekspert
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 3 marca 2017; seminarium pt: „SPERSONALIZOWANA EDUKACJA AKADEMICKA. SZANSE I PUŁAPKI INNOWACJI DYDAKTYCZNYCH”
Referat gościnny na zaproszenie: “Ideal Quality in Good Quantity” - personalized tutoring at the University of Gdańsk (IQ Project)
Konferencja FRSE zamykająca alokację FSS w Rumunii „The EEA Scholarships Programme. A plus in Education”, Bukareszt, 23-24 marca 2017
Referat gościnny na zaproszenie:
Czy tutoring akademicki jako relacja „uczeń-mistrz” odpowiada na potrzeby uniwersytetu w okresie reform?
IV International Conference on Research and Education, Wydział Biologii UAM; moduł dydaktyczny. UAM, 6-8 kwietnia 2017
Wykład gościnny i seminarium pt: O relacji Mistrz-Uczeń w edukacji akademickiej i kształceniu nauczycieli: obalamy mit, czy tworzymy nową jakość?
Seminarium dla studentów specjalności Dydaktyka Biologii, Wydział Biologii UAM
Wykład gościnny dla studentów i pracowników naukowo-dydaktycznych Wydziału Neofilologii UAM, pt O relacji Mistrz-Uczeń w edukacji akademickiej: obalamy mit, czy tworzymy nową jakość?
19.04.2017 wykład w ramach wizyty naukowej na zaproszenie Instytutu Językoznawstwa UAM, 18-20.04.2017
Seminarium dla studentów Instytutu Językoznawstwa UAM ( translatoryka) pt. Odnalezione w tutoringu – edukacja spersonalizowana jako przestrzeń dla doskonalenia kompetencji tłumaczeniowej w oparciu o analizę pojęć refleksji, dialogu i samowiedzy
20.04.2017, jak wyżej
Prelekcja i dyskusja dla pracowników IJ UAM, pt. Czy tutoring akademicki jest odpowiedzią na zmiany w szkolnictwie wyższym?
20.04.2017, jak wyżej
Wystąpienie gościnne na zaproszenie pt: Tutoring na tle współczesnych zmian w szkolnictwie wyższym
Zagrożenie wykluczeniem czy nowa jakość kształcenia?
Otwarte spotkania dydaktyczne, Uniwersytet Śląski, 8 maja 2017
The multileveled construction of polyphonous ‘self’ in the process of learning in one-to-one tutorial
PILL 4 International Conference: Personal Identity Through a Language Lens. University of Łódź, 12-13 May 2017
Ko-referat pt. Instytucjonalna percepcja i implementacja tutoringu akademickiego w uczelni wyższej – doniesienia z pola badań .z dr Agnieszką Dziedziczak-Foltyn
IV Ogólnopolski Kongres Tutoringu, Collegium Wratislaviense, Warszawa 2-3 czerwca 2017
Academic tutorial at a Polish University – new quality or a thorn in the system’s flesh?
ISNITE 2017 Gdańsk, 29-31.08.2017
2018
2018 ATEE Spring Conference
‘Designing Teacher Education and Professional Development for the 21st Century: Current Trends, Challenges and Directions for the Future’
BIALYSTOK: 7-9 June 2018
tytuł referatu:
POWER-NET: academic tutoring in Poland as the object of research, institutional policy and reflective practice of academic teachers
V Ogólnopolski Kongres Tutoringu
Warszawa, 15-16.06.2018
tytuł referatu: Tutoring w polu różnych interesów - o sile wielogłosu ze strony nauki, edukacji i biznesu dla rosnącej popularności tutoringu w Polsce
Konferencja Ars Docendi, Uniwersytet Jagielloński, Kraków; 10.12.2018
tytuł referatu: Profesjonalizacja postaw społecznych nauczycieli akademickich – zasadność, cele i praktyka
2019
1. ISNITE 2019, Uniwersytet Maltański - Valetta, referat pt: Functional job analysis in higher education: can Human Resource Management assure quality academic teaching and research?
2020
pandemia COVID-19 i lockdown
2021
Maria Grzegorzewska University in Warszaw 21st and 22nd of January 2021, online
2. Wykład gościnny na zaproszenie w Uniwersytecie Jagiellońskim (Projekt: “Profesjonalny polonista. Praktyka i profesjonalizacja”) – 9.04.2021, online
https://wse.amu.edu.pl/dla-pracownika/content-wse-pracownik/414274-wykla...
3. Szkolenie z zakresu pracy ze studentami z trudnościami natury psychicznej – udział czynny jako słuchaczka
Uniwersytet Gdański, 15-16 kwietnia 2021, online
4. The International Conference by Ministry of Science and Education: “Enhancing the teaching competences of academic teacher – project Masters of Didactics“ – udział czynny jako prelegentka
Warsaw, online, 21-22 of June, 2021
5. seminar online: Dyskusja wokół książki Autoetnograficzne “zbliżenia” i “oddalenia”. O autoetnografii w Polsce” – udział bierny
12 kwietnia, 2021, online
6. konferencja dydaktyczna “Ars Docendi” – udział czynny jako prelegentka
20-21.09.2021, online
https://arsdocendi.uj.edu.pl/doskonalenie/konferencja/program
7. VIII Ogólnopolski Kongres Tutoringu – udział czynny jako prelegentka
24-26.09.2021, online
h-indeks 8
i10-indeks 7